söndag 10 februari 2008

Tjejsnack

Veckans tjejsnack!

1. Har du läst mycket av Astrid Lindgrens böcker och/eller sett många av hennes filmer?
Jag har läst och sett det mesta tror jag! (hoppas jag)


2. Vilken/vilka favoriter har du?
Svår fråga, men Mio min Mio och Allra käraste syster ligger högt på listan.
Allra käraste syster är inte så känd, vilket jag tycker är väldigt märkligt med tanke på hur bra den är. Underbart magisk historia om prinsessor, hundvalpar och rosenbuskar.

Jag föredrar nog de mindre kända när jag tänker efter. Go'natt herr luffare, (Fler Björn Gustavsson åt folket! Så gulligt med barnpyssel dessutom!) Något levande åt lame Karl, (Alla kan behöva husdjur!) Gullpian (hemska, hemska tant Berit! Den underbart söte handlaren, potatismjöl - need i say more?) är fantastiskt bra!

En annan film, som jag inte sett på väldigt länge heter Hoppa högst! (Älskar mammorna som skryter om hur smarta deras barn är). Den gillade jag skarpt när jag var liten.

Peter och Petra, Rasmus på luffen, Pippi, Madicken, Ronja, Bullerbyn - åh det finns mycket!
Saltkråkan kommer jag nog aldrig tröttna på, kan se det om och om igen!


3. Vilken Astrid Lindgren-figur kan du absolut inte med?
Karlsson på taket, vilket äckel! Ugh, elakare får man ju leta efter!

4. Vem av Astrid Lindgren-figurerna är du mest lik?
Jag är nog lik Annica i pippi, sådär lillgammal och gnällig. :)


5. Vem av Astrid Lindgren-figurerna skulle du vilja vara? Varför?
Jag har nog alltid velat vara Madicken. Tänk att ha Björn Granath till pappa och Abbe som granne. Sen var hon alltid så fint klädd och fin i håret.






Dissa! Hissa!

Inga kommentarer: